Welkom bij LEF!

Inschrijven nieuwsbrief

Greenwashing

Greenwashing

Wat is greenwashing? 

Greenwashing betekent dat merken en bedrijven zich duurzamer of meer maatschappelijk verantwoord voordoen dan ze zijn. Dit kunnen bedrijven op allerlei manieren doen, bijvoorbeeld met kleuren, woorden, afbeeldingen en verpakkingen.
 
Wanneer een fastfood keten de kleur van het logo verandert van rood naar groen, lijkt het ineens gezonder. Voor ons bewuste brein lijkt dit misschien onzin, maar het beïnvloedt ons onderbewuste brein, dat hebben we dus niet eens door. Bedrijven kunnen dit bijvoorbeeld ook doen met slogans, zoals ‘voor natuurlijke schoonheid’.
 
Merken misleiden je dus. Ze laten je iets geloven dat eigenlijk helemaal niet waar is... .

Waarom doen ze dat?

Je vraagt je misschien af waarom bedrijven in godsnaam zo gemeen zijn. Dat is helaas heel simpel: waar vraag is, komt aanbod. Dat we steeds duurzamer leven, betekent dat we andere producten zoeken. Bedrijven spelen daar graag op. Helaas zijn de meeste termen op het gebied van eerlijke productie en duurzaamheid geen beschermde termen. Je kunt dus als bedrijf makkelijk iets beweren, dat niet zo veelzeggend is.

Op welke manieren?

Greenwashing gebeurt op allerlei manieren. Eens je het doorhebt, zie je bijna niets anders.

  • Bevat een product 1% aan natuurlijk ingrediënten, dan kan het al ‘natuurlijk’ genoemd worden.
  • Zo zijn er nog veel meer vage termen die eigenlijk niet zoveel zeggen, zoals ‘puur’ en dergelijke.
  • ‘Wij zijn tegen dierproeven’ is te vaag, dit wil nog niet zeggen dat een bedrijf écht dierproefvrij is.
  • Promoot een bedrijf dat een lijn vegan is, dan wil dat nog niet zeggen dat de lijn dierproefvrij is.
  • Een duurzame kledinglijn, kan betrekking hebben op het materiaal, maar nog niet op de productie.
  • Kleding van het natuurlijke materiaal katoen, is nog niet meteen duurzaam, alles behalve zelfs.
  • Bovendien betekent duurzaam nog niet dat het ook eerlijk geproduceerd is, dat maakt het vaak lastig.

Voorbeelden

  • Garnier biedt nu bio producten, maar die zijn niet 100% bio en niet dierproefvrij
  • L’oréal biedt een vegan producten lijn, maar ook dit merk is niet eens dierproefvrij
  • The Body Shop, Kneipp & Lush lijken 100% natuurlijk, maar zijn dat maar deels
  • De grootse vervuiler Shell promoot Co2 neutraal rijden, hoe geloofwaardig is dat…
  • Op dierlijke producten zie je vaak een blij dier staan, maar vlees is toch echt een dood dier
  • Dove gebruikt de leuke slogan ‘For the Natural women’, maar is alles behalve natuurlijk
  • Het merk Labello gebruikt ‘met natuurlijke ingrediënten’. Vast enkele, maar bar weinig
  • L’occitane, Kiehl’s, Herbal Essences & Yves Rocher hebben een groen imago = onzin
  • Groene energie is nog zo’n lastig topic, want deze is vaak niet écht groen. 

 

Artikel van: thegreenguide.nl 

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken